Dokumenty niezbędne do przygotowania aktu notarialnego:
Notariusz sporządza akt notarialny na podstawie oryginałów dokumentów niezbędnych do sporządzenia danej czynności np. umowy sprzedaży. Dokumenty te w oryginale mogą być dostarczone do kancelarii najpóźniej w dniu dokonania czynności. Wcześniej należy przesłać ich skany na adres e-mail kancelarii
Przy czynności notarialnej notariusz stwierdza tożsamość osób biorących udział w czynności na podstawie dokumentów przewidzianych prawem: dowodu osobistego, paszportu, karty pobytu lub innych (w szczególnych przypadkach). Posiadanie przy sobie ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość jest warunkiem koniecznym do zawarcia aktu notarialnego. W dniu umowy jej strony ( czyli osoby podpisujące akt notarialny) nie mogą mieć zastrzeżonego numeru PESEL.
Jeśli do aktu przystępuje pełnomocnik – musi mieć przy sobie oryginał pełnomocnictwa.
Poniżej wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia niektórych aktów notarialnych. Jest to wstępna lista, albowiem w zależności od stanu faktycznego notariusz może wymagać do konkretnego aktu notarialnego jeszcze innych dokumentów. W razie wątpliwości – prosimy o kontakt.
1. Sprzedaż lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość (z księgą wieczystą):
- numer księgi wieczystej / odpis z księgi wieczytej,
- podstawa nabycia – czyli jeden z wymienionych dokumentów:
- wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny,
- prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,
- akt poświaczenia dziedziczenia,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy:
- nabycie nastąpiło w drodze spadku
- nabycie nastąpiło na podstawie darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 01 stycznia 2007 roku,
- cena sprzedaży i warunki/terminy płatności,
- warunki i data wydania przedmiotu umowy,
- zaświadczenie, że nieruchomość nie jest objęta uchwałą Rady Gminy o ustanowieniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji (wydaje gmina),
- zaświadczenie, z którego wynika, że w lokalu nikt nie jest zameldowany oraz zaświadczenie o braku zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych,
- oświadczenie banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa – w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących
z kredytu bankowego.
2.Darowizna lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość (z księgą wieczystą):
- numer księgi wieczystej / odpis z księgi wieczytej,
- podstawa nabycia – czyli jeden z wymienionych dokumentów:
- wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny,
- prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,
- akt poświadczenia dziedziczenia,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy:
- nabycie nastąpiło w drodze spadku
- nabycie nastąpiło na podstawie darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 01 stycznia 2007 roku,
- wartość rynkowa przedmiotu darowizny,
- warunki i data wydania przedmiotu umowy,
3. Sprzedaż / darowizna spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:
- zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu obecnych i poprzednich uprawnionych do tego lokalu,
- numer księgi wieczystej / odpis z księgi wieczystej (jeśli została założona),
- podstawa nabycia – czyli jeden z wymienionych dokumentów:
- wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny,
- prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,
- akt poświadczenia dziedziczenia,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy :
- nabycie nastąpiło w drodze spadku
- nabycie nastąpiło na podstawie darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 01 stycznia 2007 roku,
- cena sprzedaży / wartość rynkowa przedmiotu darowizny,
- warunki i data wydania przedmiotu umowy,
- zaświadczenie, z którego wynika, że w lokalu nikt nie jest zameldowany oraz zaświadczenie o braku zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych,
- Do umowy sprzedaży oświadczenie banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa – w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego.
4. Sprzedaż / darowizna nieruchomości gruntowej – działki zabudowanej lub nie zabudowanej
- numer księgi wieczystej / odpis z księgi wieczystej
- podstawa nabycia – czyli jeden z wymienionych dokumentów:
- wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny,
- prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,
- akt. poświadczenia dziedziczenia,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy :
- nabycie nastąpiło w drodze spadku
- o nabycie nastąpiło na podstawie darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 01 stycznia 2007 roku,
- cena sprzedaży i warunki/terminy płatności,
- warunki i data wydania przedmiotu umowy,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem,
- zaświadczenie o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (wydaje gmina),
- zaświadczenie, że nieruchomość nie jest objęta uchwałą Rady Gminy o ustanowieniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji (wydaje gmina),
- zaświadczenie, że nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją starosty określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej (wydaje starostwo),
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości, wykaz zmian danych ewidencyjnych oraz wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej jeżeli podział ten nie został ujawniony w księdze wieczystej,
- oświadczenie banku o udzieleniu kredytu oraz umowa kredytowa – w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących
z kredytu bankowego.
5. Pełnomocnictwo
- dane osobowe pełnomocnika – imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL,
- jeżeli pełnomocnictwo dotyczy nieruchomości – najlepiej numer księgi wieczystej lub odpis z księgi wieczystej.
6. Umowy majątkowe małżeńskie
- aktualny odpis aktu małżeństwa,
- jeżeli przedmiotem umowy ma być konkretna nieruchomość – numer księgi wieczystej lub odpis z księgi wieczystej.
7. Akt poświadczenia dziedziczenia:
- odpis aktu zgonu spadkodawcy,
- PESEL spadkodawcy,
- testament spadkodawcy (jeśli został sporządzony),
- akty stanu cywilnego spadkobierców: skrócone odpisy z aktów urodzenia lub skrócone odpisy z aktów małżeństwa (akt małżeństwa
w przypadku małżonka spadkodawcy oraz dzieci, które zmieniły nazwisko po zawarciu małżeństwa),
8. Testament:
- dane osób powoływanych do spadku – to jest imiona, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, PESEL,
- w przypadku zapisu zwykłego lub windykacyjnego – dane przedmiotu zapisu (w przypadku nieruchomości – numer księgi wieczystej lub odpis z księgi wieczystej).
9. Oświadczenie o przyjęciu / odrzuceniu spadku:
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
- informacja o pozostałych spadkobiercach ustawowych i testamentowych: imiona, nazwiska, adres zamieszkania,
- informacje o osobach, które już przyjęły / odrzuciły spadek.
10. Dział spadku
- podstawa nabycia – czyli jeden z wymienionych dokumentów:
- prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,
- akt poświadczenia dziedziczenia,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia
- warunki działu przedmiotów majątkowych wchodzących w skład spadku ( czyli jaki przedmiot komu przypada),
- czy będą spłaty lub dopłaty w związku z działem na rzecz tych spadkobierców , którzy przestana być właścicielami danego przedmiotu spadku,
- w przypadku nieruchomości – numer księgi wieczystej lub odpis z księgi wieczystej
- w przypadku samochodu, motoru – dowód rejestracyjny pojazdu
11. Rygory egzekucyjne – art. 777§1 pkt lub 5 kpc
- dokument z którego wynika obowiązek poddaniu się egzekucji co do zapłaty lub wydania ( najczęściej lokalu) podpisany przez obie strony